Takana elettyä elämää yli 44 vuotta, josta 21 vuotta olen tehnyt kokopäiväisesti konttorirotan hommia, kun lasketaan pois 5 kotona viettämääni vuotta. Eli aivan liian kauan on papereita tullut leivän eteen tullut pyöriteltyä. Periaatteessa pidän työstäni, joo, mutta silti on alkanut yhä enemmän ja enemmän tuntua siltä, että elämässä voisi tehdä jotain muutakin. Ollappa niin rikas, että voisi sanoa töissä, että se on moro, vaan kun ei ole. On olemassa velvoitteita, joista tulee jatkossakin suoriutua. On asuntolainaa, lasten tarpeista huolehtiminen, laskut ja maksut etc. Lisäksi olen sen verran arkajalka, että haluan olla aivan varma siitä, mitä seuraavaksi tekisin. Haluan varmistaa, että alalla, jonne hakeutuisin, riittää myös jatkossa töitä. Ja että oma terveyteni ja kuntoni antaa myöten tehdä uutta mahdollista työtä. Palkkauksella ei mielestäni niinkään ole väliä, sillä olen aina osannut suhteuttaa menot tuloihin. Monesta asiasta olen myös valmis tinkimään.
Luen haltioituneena tarinoita ihmisistä, jotka ovat rohkeasti hypänneet liian lujaa pyörivästä hamsterin juoksupyörästä pois ja aloittaneet tavallaan alusta. Onko niin, että he ovat tehneet muutosliikkeen pitkän harkinnan jälkeen jälkeen vai ex-temporee, kun mitta on tavalla tai toisella tullut täyteen?

En tiedä, mikä olisi paras tapa alkaa toteuttamaan muutosta. Varmisti ensin pitää selvittää omassa päässä, mitä minä haluan? Miksi minä haluan tulla isona? Sen jälkeen pitää selvittää, miten minusta voi tulla isona se,mitä minä haluan olla isona.

Hyvä ystäväni ei pitänyt ajatuksesta, jossa kerroin toiveestani työskennellä vanhusten kanssa tai hautaustoimistossa. Hänen mielestään minun tulisi olla iloisempien asioiden kanssa tekemisissä. Totta on, että imen helposti itseeni toisten murheet ja varmasti ajan saatossa uupuisin muiden murheista.

Pidän käsillä tekemisestä. Rakasta luontoa ja eläimiä. Samoin puutarhaani. Minua viisaampi henkilö tosin totesi aikoinaan, ettei harrastuksista kannata välttämättä tehdä ammattia. Siinäkin on totta toinen puoli. Ja toisaalta. Miten yhdistää käsillä tekeminen - eläimet - puutarha?! Kenties alan järjestämään puutarhanhoitokursseja koirille?


Mukavia kevätpäiviä!